{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Eerste Aquafinwerken met 'klanttevredenheid als selectiecriterium' bekend

Eerste Aquafinwerken met 'klanttevredenheid als selectiecriterium' bekend

Foto: Aquafin

Aquafin voegt de daad bij het woord en start met de eerste (proef)projecten waarbij haar aannemersscores als selectiecriterium gebruikt gaan worden. Tijdens drie infosessies lichtte Aquafin toe hoe 'klanttevredenheid als selectiecriterium' ingevoerd wordt. Al op de werf is communicatie met de aannemer over zijn beoordeling een belangrijk speerpunt.

Onderstaand de eerste projecten met klanttevredenheid als selectiecriterium. De data zijn de data van aanbesteding en zijn volgens de initiële planning van Aquafin.

 

Project Gemeente Projectnaam Datum
22790 ZONHOVEN Verbindingsriolering Katschotseweg – Grote Hemmenweg 23/11/2018
23072 SINT-NIKLAAS RWZI Sint-Niklaas: uitbreiding naar 6 Q14 - Lot EM - Lot BK 07/12/2018
21701B WETTEREN Riolering naar KWZI Wetteren - Westrem 07/12/2018
20365AV OOSTKAMP Afkoppelingen ifv KWZI Hertsberge 14/12/2018
22278 TEMSE Collector Hollebeek 2019 – Q1
23026* LEUVEN Sanering overstort Biezenstraat 2019 – Q1

*kwaliteit als selectiecriterium in twee fases

 

Documenten en info
De documenten van de infosessies (nu door Aquafin als ‘klanttevredenheid’ en voorheen als ‘kwaliteit’ als selectiecriterium betiteld) werden reeds aan de aanwezigen bezorgd: de presentatie en de vragen en antwoorden.

Ook stelt Aquafin het document ‘Bijlage bij het bestek’ ter beschikking waarin de hele methodiek wordt beschreven en verduidelijkt.

Communicatie op de werf
VlaWeBo heeft er steeds voor gepleit dat de aannemers snel worden ingelicht over hun beoordelingen en dit al bij de uitvoering. In geen geval kan het nog dat de aannemer enkel halfjaarlijks over zijn scores in kennis wordt gesteld. Op de infosessies hoorden we hierover volgende afspraken:

  • Telkens na een evaluatiemoment dienen de gegeven scores toegelicht en gemotiveerd te worden op de eerstvolgende werfvergadering.
  • Tijdens de werfvergadering worden de prestaties die tot een bepaalde kwaliteitsscore leiden besproken en niet de scores op zich. Er kan niet over de scores zelf onderhandeld worden. Na mededeling van de halfjaarlijkse scores is er daarvoor het recht van antwoord.
  • Tot juni 2018 gaf Aquafin in principe geen ingevulde evaluatiefiches af aan de aannemer. Aquafin wenst dit in de toekomst wel te doen.
  • Vroeger werd enkel een detail gegeven bij een negatieve score. In de toekomst zal dit veralgemeend worden.
  • De terugkoppeling over de evaluatie is als item in het standaard werfverslag opgenomen. De aannemer kan gerust de projectmanager erover aanspreken.
  • De gegeven scores zouden in principe geen verrassing mogen zijn voor de aannemer.

Heeft u nog vragen, opmerkingen of ervaringen in verband met de systematiek van beoordeling (scores)? Laat het ons weten.